Met live chat kunnen bezoekers op uw website in realtime communiceren met een vertegenwoordiger van uw bedrijf. Het is een gemakkelijke manier om onmiddellijk klantenondersteuning te bieden, vragen van klanten te beantwoorden en klanten door het verkoopproces te leiden.

Het gebruik van live chat op uw website heeft meerdere voordelen, maar hier zijn de 7 belangrijkste.

Verhoogt conversies en verkopen

Omdat u eventuele vragen of zorgen onmiddellijk kunt beantwoorden, helpt live chat om de conversies en verkopen te verhogen. De klant blijft namelijk betrokken en aanwezig op je website, in plaats van zijn interesse te verliezen in afwachting van een antwoord.

Biedt uw bedrijf een concurrentievoordeel

Het toevoegen van live chat aan uw site kan de factor zijn dat het verschil maakt. Zeker in de competitieve wereld van vandaag. Studies tonen aan dat klanten die gebruik maken van deze functionaliteit drie keer meer kans hebben om producten of diensten te kopen dan klanten die geen gebruik maken van de chatfunctie.

Helpt bij fouten

Er zijn altijd momenten waarop technische problemen kunnen optreden op een website. Maar een live chat-systeem werkt meestal onafhankelijk van de rest van de site. Hierdoor kan de klant onmiddellijk contact opnemen met iemand van uw team om hen bewust te maken van het potentiële probleem of de fout waardoor ze hun aankoop niet konden doen.

Live chat biedt heel wat voordelen voor uw site naar klanten toe

Verbetert klantentevredenheid

Volgens een onderzoek van ATG (nu overgenomen door Oracle) vindt bijna 90 procent van de klanten live chat nuttig. Wanneer klanten zien dat er een live chat beschikbaar is, wordt dit een extra reden voor hen om uw bedrijf te vertrouwen. Deze kleine toevoeging aan uw site geeft gebruikers een gevoel van vertrouwen. Omdat er een echte persoon is om te helpen met eventuele problemen en zorgen.

Verhoogt de efficiënte en verlaagt de kosten

Door live chat te implementeren, kunt u de efficiëntie van de klantenservice verhogen en de servicekosten verlagen. De kosten per transactie hiervan zijn aanzienlijk lager dan de kosten van andere communicatiemethoden, zoals een callcenter of het beheren van een social media-gemeenschap. Bovendien kan met een live chat één medewerker van de klantenservice met meerdere klanten tegelijk communiceren terwijl hij toch een “één-op-één”-service aanbiedt. Dit zal uw personeelsbehoeften verminderen en de efficiëntie drastisch verbeteren.

Helpt bij het optimaliseren van interacties met bezoekers en klanten

De meeste live chat diensten bieden analyses van de klanten waarmee u contact hebt gehad. Zoals bijvoorbeeld demografische gegevens, pagina’s die de klanten hebben bezocht en hoeveel tijd ze op elke pagina doorbrengen. U kunt deze gegevens gebruiken om uw doelgroep beter te leren kennen.

U kunt ook de vaak terugkerende vragen en problemen van uw klanten bijhouden. Hierdoor kunt u de manier waarop u met hen omgaat verbeteren en nieuwe manieren vinden om uw website te optimaliseren.

Versterkt uw merk

77% van de mensen die online kopen, willen contact opnemen met een echte persoon voordat ze een aankoop doen. Verder zegt de helft van hen dat het gebrek aan interactie met iemand van het bedrijf ertoe heeft geleid dat ze het product niet meer kopen. Dit betekent dat u door het aanbieden van live chat uw bedrijf een voordeel kunt geven ten opzichte van concurrenten.

 

Ter samenvatting, live chat kan een waardevolle troef zijn bij het optimaliseren van uw bedrijf en het maximaliseren van de verkoop. Vooral in een zeer competitieve markt. Als u uw bedrijf binnen uw branche wilt onderscheiden en een verbeterde, gepersonaliseerde, realtime service voor klanten wilt aanbieden, is het integreren van live chat in uw website een goede start.

Wij kunnen u altijd bijstaan om deze functionaliteit toe te voegen in uw website. Neem daarvoor contact met ons op.